add to wish list | library


6 of 6 recommend this,
would you recommend it?

yes | no

 

Reviews: Britten: The Complete Works for Oboe - Utkin

Reviews: 2

Site review by mwagner1962 October 6, 2006
Performance:   Sonics:    
This SACD from Caro Mitis is a somewhat different departure from their normal release of music from well known composers like Mozart and Bach to unknown composers like Wölfl and Rebel.

Britten certainly falls into the well known category, but this music is some more of his less known material. In fact, the only selection on this recording that is actually familiar to me is the "Six Metamorphoses after Ovid". My first encounter with this particular composition was years ago while living in Ohio. I heard a CD of this piece played by the superb principal oboe of the Cleveland Orchestra, John Mack. For years I searched for that recording to no avail.

Alexi Utkin's playing, like on his other Caro Mitis SACDs, is stunning. I have heard few oboists who demonstrate such a total mastery of what is perhaps the most fiendish instrument, while having such a warm and pleasing sound. This selection alone makes this SACD a winner.

The other selections are very enjoyable as well. The Phantasy Quartet (written when he was only 19) already shows Britten's mastery of composition. Whereas many people equate Britten's homosexuality to the content of his music (I hate to mention this but his struggle with his sexuality does dominate much of his music, especially his operas "Billy Bud" and "Peter Grimes"). However, the interesting "Insect Pieces" really represent nothing more than witty musical illustrations of bugs, and the music is very clever indeed!

The final composition "Temporal Variations" is a composition that IS laden with meaning. I am not going to go into this here, so you will have to buy this recording to learn more. SORRY!! Originally arranged for Oboe and Piano, Mr. Utkin and another person (Viktor Kozodov) arranged this for string orchestra. Once again, this is typical Britten...masterful, enjoyable, and a treat to listen to.

I will eventually sound like a broken record when I review future Caro Mitis SACDs. Let's face it, these SACDs are some of the BEST SOUNDING RECORDINGS available!!! The Polyhymnia team has definitely got their ducks in a row when the record the various Caro Mitis artists.

HIGHLY recommended!!!!

if you live in the US and would like to know how to order these, please e-mail me and I will let you know how to get them. You can get my e-mail address from my profile!

Review by JJ May 28, 2007 (3 of 5 found this review helpful)
Performance:   Sonics:    
Voici un enregistrement regroupant l'intégralité des œuvres pour Hautbois de Benjamin Britten. Partie mineure de sa musique de chambre, ces partitions n'en demeurent pas moins dignes d'intérêt comme nous le prouve avec brio ce disque exemplaire. Avec les "Six métamorphoses d'après Ovide" Op. 49 datant de 1951, le compositeur anglais marche sur les traces de Debussy. Réussissant pleinement son pari de traduire en musique la poésie d'Ovide, Britten apporta aux six parties de son œuvre les descriptions suivantes mettant en lumière son propos. 1) Pan jouant d'une flûte en roseaux dans laquelle s'est transformée sa bien aimée Syrinx. 2) Phaéton qui n'a pu arrêter les chevaux ailés dans leur impétueuse course, a été foudroyé et est tombé de son char dans l'eau du fleuve Pandus. 3) Niobé pleurant la mort de ses quatorze enfants se transforme en montagne. 4) Bacchus, dont les festins sont pleins de rires, de bavardage des femmes et de cris de garçons. 5) Narcisse, séduit par sa propre image se transforme en fleur. 6) Aréthuse qui, fuyant l'amour d'Althée, dieu des fleuves, s'est transformée en fontaine. Le Quatuor Fantaisie Op. 2 qui suit est une pièce pour hautbois, violon, alto et violoncelle datant de 1932. C'est l'œuvre d'un jeune homme de 19 ans. Insect Pieces Op. Posthume est une petite partition regroupant deux pièces arrangées ici pour hautbois et orchestre à cordes par Leonid Hoffman. Datant de 1935, elles précèdent Temporal Variations Op. Posthume dont Viktor Kozodov et Alexei Utkin offrent une version également pour hautbois et orchestre à cordes. Ce Super Audio CD en pur DSD rend une nouvelle fois justice au talent d’Utkin. Mais cette fois, la musique choisie, plus que tout autre, met en lumière la maîtrise du souffle, le contrôle des nuances et la finesse d'une ligne musicale vibrante et sensuelle. Utkin offre ainsi au compositeur britannique le plus bel hommage qui soit. Car chez Britten, et comme pour une dernière "métamorphose" chaque note ne demande qu’à se transformer en poésie…

Jean-Jacques Millo

Was this review helpful to you?  yes | no